Geoblog.pl    mamaMa    Podróże    Jestem w podróży...choćby tylko w głowie 2014    Ogrodzieniec w Podzamczu

Ogrodzieniec w Podzamczu

Polska, Podzamcze

O poranku w podzamczych lasach rosa zuchwale rozświetla złapanymi na moment promieniami słońca delikatną zieleń i jej świeżość rozbudzonych do życia roślin. Runo leśne miękko i sprężyście przyjmuje kroki wędrowców. Poświata opleciona mgłą rozpylonego leśnego zapachu jakby drżała pomiędzy pniami drzew. Z takiej scenerii można wynurzyć się w Podzamczu, by, szczególnie nocą, przy odrobinie szczęścia zobaczyć Stanisława Warszyckiego w postaci czarnego, nienaturalnie dużego psa, z rozognionymi oczami i łańcuchem ciągnącym się za psią szyją. Pan Warszycki jako kapelan krakowski bronił okolic przed rozlewającymi się potopem Szwedami, a nabywając w 1669 roku zamek Ogrodzieniec dbał o niego należycie. Nie tylko zresztą o niego, cały jego majątek wzbudzał podziw i trwogę jemu współczesnych. Pozostały po nim sprzeczne informacje: z jednej strony wspierał prężność gospodarczą swoich licznych posiadłości, gdy zachorował niesiono go na noszach z Radomia do Pilicy (bagatela – około 178 km), a na Jasnej Górze znajdują się jego i jego ostatniej żony Heleny (jedynej kobiety pochowanej w klasztorze na ścianie bazylikowej) epitafia, z drugiej toczono przeciw niemu wiele spraw kryminalnych, m.in. o zabójstwo, jedną swoją żonę miał chłostać publicznie, drugą zamurować żywcem w zamkowych murach, a obiecanego posagu córce jednak nie podarował i tak biega do dziś jako pies broniąc dostępu do podupadłych włości szczególnie leśnym rozświetlonym czystością poranka gościom.
Podzamcze z Ogrodzińca jest dumne. Nie tylko, że pierwsze umocnienia stanęły tutaj już za czasów Bolesława Krzywoustego, ale że zamek przechodząc z rąk do rąk zyskiwał na urodzie, a przede wszystkim sprytnie w łono natury wkomponowanej funkcjonalności. Wprawdzie Szwedzi niszczyli go w 1655 i 1702 roku, i dostał się w końcu w ręce nieuczciwego i leniwego Tomasza Jaglińskiego, który przyczynił się do całkowitego opuszczenia zamku przez jego mieszkańców w 1810 roku, za to Iron Maiden kręcił tutaj wstawkę filmową do swojego utworu, nagrywano też sceny do serialu „Janosik” i filmu Andrzeja Wajdy „Zemsta”. Pod zamkiem samochodowy ruch turystyczny kierowany jest na podwórka w celu parkowania za stosowną opłatą i w widocznym u parkingowego zataczającym się celu, ruch finansowy wspomagany prawdziwymi straganami z wystruganymi procami i mieczami godnymi dziecięcej chłonnej uwagi. Kasa, a w kasie nie daj Bóg zamówić jeden bilet za dużo, odmówić się nie da i trzeba płacić, za to już za nią prawdziwie wietrzna, chłodna, kamienna atmosfera. Mury imponujące, przestrzeń oszałamiająca, sala tortur piekielnie trwogą napawająca. Wyjątkowe, historyczne, pełne ludzkiej szczególnej wytrwałości miejsce.