Geoblog.pl    mamaMa    Podróże    Jestem w podróży...choćby tylko w głowie 2014    Rudobrody i Siwobrody

Rudobrody i Siwobrody

Niemcy, Kyffhäuser-Berg

Wokół kamiennego stołu ruda broda owinęła się już dwa razy. Gdy stanie się to po raz trzeci, obudzi się jej właściciel, a wraz z nim sześciu jego rycerzy, by wynieść Niemcy na najwyższy tron świata. Barbarossa, gdyż o nim tutaj mowa, nie śpi tak naprawdę, czuwa zaledwie, leniwie mrużąc oczy, wyczekując dopełnienia się czasów. Czuwa w skalnych wnętrznościach górskiego pasma Kyffhäuser, na którym w latach 1890 – 1896 wybudowano narodowy pomnik. Fryderyk I Barbarossa budzi się z kamiennego snu, a cesarz Wilhelm I wyjeżdża na koniu w świat mając nad sobą kopułę z cesarską koroną. Trzeci co do wielkości taki pomnik w Niemczech, 81 metrów wysokości. Powstał po prusko-niemieckim zwycięstwie nad Francją w 1871 roku, która dla kurażu i wiary w przetrwanie narodu pomimo przegranej wybudowała na Montmarte kościół Sacre-Coerur, jako koronę dla swojej nacji. Mętlik historii, nadziei i potrzeb. Postaci, które zaklęte w magiczną moc mitów i podań, kiedyś wrócą i spełnią marzenie o jedności i wolności. Postaci, które pozostaną na zawsze w ludzkiej pamięci, którym wdzięczność przez wieki jeszcze będzie okazywana. Barbarossa - rudobrody święty Cesarz Rzymski z XII wieku, i ten, który wypełnił tę obietnicę - Wilhelm I z wieku XIX, siwobrody – pierwszy cesarz niemiecki, który doczekał się około 300 pomników (przetrwało do dziś 43). Słowa honoru, życie dla narodu, poświęcenie dla idei.
Pomnik robi wrażenie. Jest ponury, ale majestatyczny, jest ciężki, ale dosłowny w swoim przesłaniu, na samej górze czuje się grozę przeznaczenia i ludzkiego zdecydowania. Wieje przeszywający wiatr, niebo oplecione białymi malowniczymi cumulusami, przestrzeń prawie że bez horyzontu i apokaliptyczny obraz okolicy. Nadchodząca burza pogłębia grozę miejsca. A przekuty w pomnik kamień przeszywa chłodem i bezlitosną surowością. Wbrew pozorom rozczula mnie ta sceneria, rozczula mnie odwieczna ludzka potrzeba pokazania wielkości, niemy krzyk odwagi w nieznany świat i nieznaną przyszłość. Na zgliszczach zamkowych Henryków IV i V Salickich, jak i samego Barbarossy wzniesione święte wołanie, na zgliszczach przeszłości, która jako jedyna daje się nam ujarzmiać.
Cudny widok, przejmujące uczucie, dreszcz niezrozumiałego uczucia tęsknoty.

Kyffhäuser-Denkmal
06567 Steinthaleben

Godziny otwarcia:
kwiecień - październik od 9.30 do 18.00
listopad - marzec od 10.00 do 17.00

bilety wstępu:
normalny: 7,50€
zniżkowy: 6,50€
uczniowie i studenci: 4,50€ (ze zniżką 4,00€)
bilet rodzinny: 14,00€ (2 osoby dorosłe i 2 dzieci)
dzieci do lat 6-ściu: wstęp bezpłatny

BoRa
BoRa - 2014-12-21 16:02
Wejście na pomnik kosztuje aż 7,50 E? Powinno być za darmo.

danach - 2014-12-21 16:34
W takim miejscu taki pomnik - ciekawe

Eugene
Eugene - 2014-12-21 16:45
43 z 300 pomników Barbarossy, to i tak dużo pozostało.
Pozdrawiam.

mamaMa - 2014-12-21 16:47
Eugene, nie Barbarossy, ale Wilhelma I, tego z wieku XIX:-)

mamaMa - 2014-12-21 19:27
BoRa - gdyby bylo za darmo kto placilby na utrzymanie pomnika, renowacje, czystosc, konserwacje, kto placilby pracownikom?

vlak
vlak - 2014-12-22 02:01
Jak Król Artur - też drzemie, czekając na odpowiedni moment, by powrócić. Świetne jest czwarte zdjęcie - koń Wilhelma w galopie.

marianka - 2014-12-26 20:03
Niesamowita jest ta potrzeba posiadania przez naród takiego czuwającego bohatera, który wróci w godzinie próby i potrzeby. Ja zawsze jestem wzruszona myśląc o tym i patrząc na nasz Giewont;)

mamaMa - 2014-12-26 20:06
Marianko, no właśnie mnie się też od razu Giewont przypomniał i też myślę, że ta bezgraniczna ciągłość naszych potrzeb najróżniejszych jest niesamowita.

pamar
pamar - 2014-12-29 08:33
Wow, ale widok!

Zasoby: 1402 wpisy1402 5501 komentarzy5501 21979 zdjęć21979 1 plik multimedialny1