Geoblog.pl    mamaMa    Podróże    Jestem w podróży...choćby tylko w głowie 2022    Berlińskie Muzea od A do Z - Bonhoeffer Haus (27)
2022

Berlińskie Muzea od A do Z - Bonhoeffer Haus (27)

Niemcy, Westend

20 czerwca 1939 roku Diedrich Bonhoeffer powrócił z USA do Niemieckiej Rzeszy. Mógł zostać w Ameryce, podjąć pracę nauczyciela w Harlem i spędzić czas wojny na emigracji, jednak z pełną świadomości konsekwencji swojej decyzji, wrócił. W ten sposób chciał przekazać całemu światu, że nie wszyscy Niemcy to naziści, że ktoś musi podnieść głos sprzeciwu i oddać za to życie, że jego ojczyzna nie może zostać uznaną za całkowicie winną.

Diedrich Bonhoeffer aresztowano 5 kwietnia 1943 roku w rodzinnym domu. 4 kwietnia 1945 roku został na osobiste zlecenie Hitlera wraz z innymi przeciwnikami nazizmu powieszony w obozie koncentracyjnym we Flossenbürgu.

Brytyjskiemu więźniowi, Payne Best, przekazał ostatnią wiadomość dla przyjaciela George Bell:

„Proszę mu powiedzieć, że to dla mnie zarówno koniec, jak i początek. Wierzę w teorię naszego uniwersalnego chrześcijańskiego braterstwa, które przewyższa wszelkie narodowe interesy i że nasze zwycięstwo jest pewne – proszę mu też powiedzieć, że nie zapomniałem jego słów, które wypowiedział w czasie naszego ostatniego spotkania.”

P.S. Dietrich Bonhoeffer był ewangelickim duchownym, teologiem i działaczem antynazistowskim. Z początkowego pacyfizmu przeszedł na stronę opozycji, która przygotowywała zamach na Hitlera. Trzy miesiące przed aresztowaniem zaręczył się z Marią von Wedemayer. Dom, który dzisiaj zwiedzamy, należał do jego rodziców. Na dole znajdowała się przychodnia lekarska, na górze mieszkał Dietrich. W jego pokoju stoi łóżko, regały z książkami i biurko z dziurą po papierosie. To stąd zabrało go gestapo. Twórczość Bonhoeffera, szczególnie myśl teologiczna o bezreligijnym chrześcijaństwie i losy jego życia inspirują od dziesiątek lat wielu ludzi. Z jednej strony skromny dom, z drugiej żelazna postawa chrześcijanina. Polecam bardzo!