Geoblog.pl    mamaMa    Podróże    Jestem w podróży...choćby tylko w głowie 2013    Gościnna nonszlancja

Gościnna nonszlancja

Belgia
Belgia, Tournai

Opuszczamy Schnellenberg wciąż średniowieczny, ponury, majestatyczny i lekko do siebie zniechęcający.
Jedziemy do Mont-St-Aubert, gdzie z wysokości 147 m n.p.m. możemy przyjrzeć się wyjątkowo płaskiej okolicy. Flandria na północy, na zachodzie francuskie Roubaix, a na południu Tournai. Tournai, które porywa nasze serca: stara rezydencja książęca, drugie najstarsze miasto Belgii, miejsce narodzin Chlodwiga I, założyciela Francji i stolica jego imperium, tutaj znajduje się Beffroi czyli najstarsza dzwonnica Belgii i tutaj jest najważniejszy budynek kościelny tego kraju, katedra Notre-Dame, najpiękniejszy przykład romańskiej architektury zachodniej Europy, ufundowana przez Chlodwiga, który przyjął chrześcijaństwo w 496 roku, jedyny kościół w Belgii z pięcioma wieżami, wpisany na listę Unesco w 2000 roku.
W III wieku św. Piatus przybył do Turnacum, rzymskiej osady, której przekazał w dobie chrystianizacji podstawy i ideały nowo rozprzestrzeniającej się religii. Został brutalnie zamordowany przez obcięcie głowy, którą to, według legendy, zaniósł do miejsca, gdzie chciał zostać pochowany. W V wieku przybyli tutaj saliccy Frankowie, którzy uczynili z Turnacum swoją stolicę - Tournai. Gdy tę z kolei po 50-ciu latach przeniesiono do Paryża, Tournai pozostało siedzibą diecezji, z pierwszym biskupem Eleuteriusem, który zorganizował w 520 roku synod diecezjalny, zajmując się tematem zwalczania arianizmu. Oni też, ci przez niego zwalczani arianie, dopadli go 11 lat później, gdy ten opuszczał swój kościół, pojmali i zamordowali.
Miasto do XVI wieku pozostało francuskie rozwijając się w tym czasie do centrum mistrzów sztuki kamieniarskiej (zapewne to oni są źródłem szaleńczej inspiracji współczesnych miejskich przewodników, którzy z zapałem godnym ich mistrzostwa nie mogą nachwalić każdego detalu ich wyrobów znajdujących się w mieście, a szczególnie w katedrze!).
Do sławy kamieniarskiej doszła sława produkcji wysokiej jakości dywanów i szkoła malarska, z której wyszli tacy jak Robert Campin czy Rogier van der Weyden.
Później kraje rządzące i posiadające zmieniały się, jak w kalejdoskopie: XVI i XVII wiek to Niderlandy Hiszpańskie, do 1713 roku Francja, od 1714 Austria, 1794 znów Francja, 1814 Królestwo Zjednoczonych Niderlandów, ale już od 1830 do dziś - Belgia niepodległa.
Zimno przeraźliwie, a wszystkie budki z frytkami otwierają dopiero od 18-tej! Skandal, choć może właśnie bujna historia jest przyczyną tej kulinarnej i gościnnej nonszalancji.

mirka66 - 2013-06-09 20:48
Lubie wedrowac szlakiem takich zamkow.Ostatnio natrafilam na piekny sredniowieczny zamek w Holandii,a dzieki tobie wybiore sie do Belgii.Pozdrawiam.

marianka - 2013-06-09 21:40
Kocham wszystkie te miasteczka z historią zagubioną gdzieś u zrębów powstającej Europy!
Moim wielkim marzeniem jest zobaczenie właśnie Tournai i Akwizgranu, choć boję się, że czasem tego co w wyobraźni lepiej nie weryfikować;)

Mirka66
Mirka66 - 2013-06-09 22:10
Marianka-Akwizgran,a obecne Aachen bardzo polecam.Piekne miejsce.

mamaMa - 2013-06-09 22:24
Mirko, koniecznie!!! Tym bardziej, że do Belgii masz tak blisko!
Marianko, nie trzeba się bać, jeśli rzeczywistość odbiega od wyobrażeń to można je sobie zwyczajnie o nią wzbogacić, czyli pozostać w podróży .... w swojej głowie;-!!!!!!

danach - 2013-06-09 23:53
Jeździłam po Europie ale tu nie zawitałam a katedra faktycznie wspaniała.Do Aachen trafiłam i też polecam ,katedra dech zapiera ze swoimi mozaikami.

dzielny wojak Szwejk ale polski
dzielny wojak Szwejk ale polski - 2013-06-12 10:48
Melduje poslusznie ze zauwazylem kradziez gwiazdek a to ci heca .To na pewno robi czlowiek zazdrosny ktory zamecza samego siebie ( ksiege przyslow -biblia).To na pewno ktos kto w szkole odpisywal od kolezanek i plakal jak ktos otrzymal lepsza ocene -wyrazy wspolczucie i nozka raz ... ..Oj Ty mam rade dla ciebie czytaj duzo ksiazek H.Sienkiewicza i Reymonta -czytanie tych autorow pomga w beztalenciu.Ja nie czytale i to widac.Niech cie sie gwiazka przysni bo z nieba jej nie dostaniesz

mamaMa - 2013-06-12 11:02
dzielny Szwejku polski, za odsiecz dziekuje!
Kto by sie gwiazdkami i ich zlodziejami przejmowal? My ci tu nie w przedszkolu! Choc nie powiem, ze nawet mi to pochlebia, tyle trudu codziennie, musze stanowic zagrozenie;-)

zula - 2013-06-13 09:24
Kościół o pięciu wieżach , kamienice i kamienny most wszystko to tworzy obraz miasta w najlepszym wydaniu - Twoim !.
Dodatkiem jest zdjęcie "mysz masz" - kobiety i puchar piłkarzy i na dodatek Statua Wolności choć z antykwariatu!?
@dzielny wojak Szwejk ale polski
...a gwiazdki...jak gwiazdy dziś zgasły lecz za moment powrócą z "kosmicznym" blaskiem :))

Zasoby: 1400 wpisów1400 5495 komentarzy5495 21946 zdjęć21946 1 plik multimedialny1