Geoblog.pl    mamaMa    Podróże    Jestem w podróży...choćby tylko w głowie 2014    Turyngia

Turyngia

Niemcy, Gotha

Turyngia – zielone serce Niemiec, choć dla mnie leży jednak na poziomie żołądka.

Kraina pełna znaczeń, ciemnych lasów, zaskakujących historii, istotnych wydarzeń i dostojnych, wielkich w swoim formacie ludzi. Miniony świat, bliski współczesnemu.

Turyngia rozpływa się wzgórzami i nizinami u ich stóp się rozpościerającymi. Rozlewa się błękitem połączonym zielenią, a jesienią ciepłym złotem. Cisza i przestrzeń, odległości znaczące, różne symbole czy nawet rekordy:

- to stąd pochodzą królowie i królowe rozsiani po całym świecie, głowy koronowane do dziś;
- to tutaj rozpoczęła się reformacja;
- to tuatj muzyka rozbrzmiała ideałem, nutą doskonałą;
- to tutaj wierszowane słowo w głowach wielkich poetów sięgnęło literackich szczytów;
- to tutaj tworzyła się matematyka;
- to tutaj najstarszy niemiecki dworski teatr, do dziś rozśpiewany operą baroku;
- to stąd pochodził pierwszy niemiecki prezydent;
- to tutaj rozsianych jest 462 zamków i twierdz;
- to tutaj powstało ubezpieczenie na życie;
- to tutaj znajduje się najstarsza synagoga;
- to tutaj dźwięczy donośnie drugi największy dzwon Europy;
- to tutaj oryginalny średniowieczny witraż przepuszcza smugi światła w głąb wyjątkowej w budowie katedry;
- to tutaj produkowano słynne fajki i ważono wyjątkowe w swojej mocy piwo.

Może tych „to tutaj” będzie więcej, może coś teraz przeoczyłam, zapomniałam, o co możliwe w tym natłoku wrażeń, wiadomości i widoków.
W wolnym kraju Tyryngii wszystko jest możliwe – dosłownie i w przenośni.

danach - 2014-10-03 21:19
No, no niezła kraina, ale nigdy tam nie byłam a widać,że warto

A zdjęcia będą? tzn więcej :)

danach - 2014-10-03 21:21
o,nie,nie byłam w Erfurcie na wystawie kwiatów ale to było lata świetlne temu :)

BoRa
BoRa - 2014-10-03 23:56
Lubię ten region Niemiec. Bardzo zielono i górzyście. Ja kojarzę z ...(proszę wziąć poprawkę że było to bardzo dawno temu!!!) z produkcją szklanek z uszkiem. :-) Wtedy towar luksusowy i dostępny tylko w DDR. Ech wspomnienia.

zula - 2014-10-04 10:18
... "zmuszasz"do myślenia .
Sądzę ,że DWA TUTAJ udało mi się wyszukać:
..."Friedrich Ebert (ur. 4 lutego 1871 w Heidelbergu, zm. 28 lutego 1925 w Berlinie) – niemiecki polityk, ostatni kanclerz (9 listopada – 11 listopada 1918) Cesarstwa Niemieckiego i pierwszy prezydent Niemiec (Republiki Weimarskiej). Socjalista związany z SPD...."

..."Stara Synagoga (ok. roku 1100) jest najstarszą do tej pory, po sam dach zachowaną synagogą Europy, w której można obejrzeć skarb z XIII/XIV wieku zawierający m.in. niezwykły pierścień weselny i hebrajskie rękopisy (XII-XIV wiek). Wraz z niedawno odkrytą mykwą Erfurt kryje w sobie wyjątkowe i fascynujące świadectwa średniowiecznej żydowskiej gminy."...
zródło: Wikipedia i Erfurt Tourismus

marianna
marianna - 2014-10-07 22:17
Idylla;)?

Ania
Ania - 2014-10-16 15:54
bardzo to wszystko ciekawe, pewnie wiesz juz wiecej o Wschodnich Niemczech niz niejeden Niemiec ;-)

mamaMa - 2014-10-16 23:34
Aniu, to sie okaze w dalszych opisach - czy cos wiem, czy tylko sobie fantazjuje;-)
A dyletectwo w sprawie znajomosci wlasnego kraju to czesto spotykany przypadek,niestety.