Geoblog.pl    mamaMa    Podróże    Jestem w podróży...choćby tylko w głowie 2015    Cottbus o poranku

Cottbus o poranku

Niemcy, Cottbus
Przejechano 1905 km

Cottbuski poranek jest miękki jak poducha, chodniki są jak aksamit, a wszystkie drogi prowadzą na targ z regionalnymi produktami. W samym centrum jest bezludnie, promienie słońca tańczą taniec błysków i przebłysków, a chłodny cień usuwa się pomału w rozkoszy rozgrzania.
Na targu przemili ludzie sprzedają smakowitości prosto z otwartych bagażników, co niektórzy upiekli bułki i chleby, inni nasmażyli marmolady, a jeszcze inni nazbierali kwiatki w przydomowym ogródku, przewiązali sznurkiem i sprzedają niespotykane bukiety za dwa euro, owijając je w gazetę. Zapach kawy, obraz dorodnych warzyw, słodkich owoców, których droga z drzewa czy krzaku do tutaj to zaledwie parę kilometrów, sączący się przez palce czereśniowy sok i rozpływające się w ustach różnorodne smaki – łużycki świat jest w sobotę około siódmej rano niezmiernie zachęcający.

Targ odbywa się pod stopami kościoła św. Mikołaja na Oberkirchplatz, stąd już niedaleko do klimatycznego miejsca, które odgrywa znaczącą rolę w dzisiejszym świecie prawa. Na terenie byłego pałacu stoi sąd okręgowy mając przed sobą w dostojnej okazałości zamkową wieżę. Pierwsze wzmianki o słowiańskich budowlach w tym miejscu pochodzą z XIV wieku, siedziba władców niszczona przez pożogę w XVII i XIX wieku, odbudowana jako sąd właśnie tworzy dziś bardzo stylowy kompleks górujący ponad zaspanym miasteczkiem. Przechodząc parę kroków dalej przenosimy się automatycznie w silnie fabrykanckie czasy industrialnego rozkwitu produkujących się w milionach prądowych kilowatów i belach cennych tkanin. Równie zaspany jak mieszkańcy trwającym już od dwóch dziesięcioleci snem zespół ceglanych obiektów tworzy piękne tło dla starego miasta.

Jako że dla donośnego i metalowego zgrzytu przemysłowej historii nie mamy serca w ten ujmujący poranek, kierujemy nasze kroki do parku Goethego, cudnie zielonego, zamieszkanego przez hucpiarskie kaczki, które boją się tylko złego psa. Pływają z niezmąconym spokojem po zmąconym na zielono-szaro stawie i szybkim, acz wdzięcznym ruchem łebków z dokładną precyzją lokalizują źródła pożywienia i niebezpieczeństwa. Trawa miękko ściele się pod stopami, a szum wciąż młodych liści i listeczków umila lekkie poranne zmęczenie.

Dla zachowania równowagi w stosunku do romantycznego parku koniecznie trzeba się wybrać i wspiąć na Wieżę Grodkowską, która słusznie uchodzi za symbol miasta. Mijając okazałe kamienice z zaskakującymi wnętrzami i podwórzami, pomału otwierane sklepiki i już liczniej niż dwie godziny wcześniej występujących mieszkańców, dochodzi się z łatwością do widocznej z daleka wieży, którą można zwiedzić za dwa euro. Drewniane schody, miejmy nadzieję, że nie z początku istnienia wieży, który szacuje się na przełom XIII/XIV wieku, prowadzą obok precyzyjnego mechanizmu wciąż działającego zegara na samą górę, z której rozciąga się przyjemny widok na całą słowiańską okolicę. Uwzględniając, że Cottbus założyli germanie, zdobyli Słowianie (przez jakiś czas był nawet dzięki Bolesławowi Chrobremu polski), zagospodarowali Hohenzollernowie, użytkowali komuniści wciąż trwająca serbołużycka tradycja i kultywowany język robią szczególnie z tej perspektywy ogromne wrażenie.

pamar
pamar - 2015-07-20 07:55
Twój opis jest jak poezja

BPE - 2015-07-20 15:42
kolorowe targi ......myślę, ze każdemu miastu nadają uroku ......

zula - 2015-07-20 15:54
Opis miasta jakże ... ciepły. Kolory warzyw i kwiatów - LATO!
Zachwyciłam się podwórkiem i schodami prosto do nieba...

danach - 2015-07-20 20:45
Mnie zachwyciły schody do nieba i widok z wieży :)

Eugene
Eugene - 2015-07-21 09:02
Świetny klimat opisu w połączeniu ze zdjęciami….

marianka - 2015-07-22 19:16
Och, och, czy naprawdę słowiańska tradycja jest tu dalej kultywowana? Słyszałam bowiem zatrważające wieści o jej zwalczaniu?

mamaMa - 2015-07-22 19:55
marianko, tez slyszalam, ale o dziwo...moje oczy widzialy to dbanie o kulturalna i rodowa przeszlosc tej krainy. Podobno nawet w socjalizmie tak bylo. Na tutejszym uniwersytecie jezykiem obowiazkowym jest luzycki.
I jeszcze jedno - w calym miescie, na masztach, w oknach wystawowych i prywatnych wywieszone byly teczowe flagi. Zapytalam kogos z ciekawosci, czy Cottbus jest az tak otwartym miastem, okazalo sie, ze trwal tydzien ... tolerancji. Szczerze mowiac - tego sie tutaj wlasnie, w Brandenburgii, nie spodziewalam:-)

coati
coati - 2015-07-23 14:29
ale wspaniałe światło poranka !
i na podwórku i na schodach !

handlarz
handlarz - 2015-08-19 09:40
e tam., ja targow nienawidza dobrze w miescie swiatowym gdzie mieszkam takie prowincjonalne zdarzenia sa niezane

jjeszcze nie obojniak(czka
jjeszcze nie obojniak(czka - 2015-08-19 09:50
ja wywedruje do panstwa islamskiego bo mnie ta tzw tolerancja w jedna strone przeraza co bedzie jak bede sie musial przepoczwarzyc w Grodzka za nakazu prezydenta miasta Slupska pana/i Biedronia. Tarza t w PRL bis jest mozliwe dzieki (p) oslom za partii nieskonczoen mislosci

Zasoby: 1400 wpisów1400 5490 komentarzy5490 21946 zdjęć21946 1 plik multimedialny1