Geoblog.pl    mamaMa    Podróże    Jestem w podróży...choćby tylko w głowie 2016    Łódź grobowiec
2016

Łódź grobowiec

Dania
Dania, Ladby

Wierzyli w pośmiertny cud. Na wszelki wypadek jednak zarżnęli 11 koni i cztery psy i oddali zmarłego króla czeluściom ziemi, mrokowi nocy i grozie śmierci. Na miękko wysłanym łożu, wciąż jako władca zwierzęcych trupów, z klejnotami, bronią i odzieżą odpłynął symbolicznie około 925 roku na 21,5-metrowej łodzi w wieczną tułaczkę i w nieodgadnioną dal. Wódz Wikingów.

Łódź, która pływała po okolicznych wodach, budziła zapewne lęk – dziobnica miała formę głowy smoka, a stewa smoczego ogona i mogła pomieścić 32 wioślarzy. Dziś sprawia podobne wrażenie.

Poza polami nie ma tutaj nic. Lekkie wzniesienie wygląda naturalnie i można myśleć, że w kasie się pomylili, wysyłając nas na żwirową ścieżkę obok zaoranego i zasianego żytem pola.

Nie będę ukrywać, że ogromną zaletą Fionii w maju okazał się brak turystów. I choć jest tutaj paru Duńczyków z dziećmi, jak i jedna niemiecka rodzina, w wikingowskim grobowcu można znaleźć się samemu.

W środku tego ledwie widocznego wzniesienia znajduje się jedyny w Danii grobowiec-łódź wikingów. Drzwi do niego otwierają się po naciśnięciu przycisku i zamykają automatycznie za gościem, który (jeśli ma szczęście) znajduje się w ciemnościach lekko rozświetlonych paroma lampkami sam na sam z tym niesamowitym obiektem. Przejmująca cisza, porażający chłód i klaustrofobicznie działająca komora grobu bardzo szybko osiągają swój apokaliptyczny efekt – resztki szkieletów zwierząt, które nie miały wyboru, zardzewiała, ale wciąż tkwiąca na swoim miejscu kotwica, zakonserwowane drzewo, które opiera się działaniu czasu znacznie lepiej niż nasze ciała i parę ozdób, którymi człowiek od zawsze umilał sobie to zbyt szybko kończące się życie. Wyjście na zewnątrz przynosi ulgę i jest niesamowitym kontrastem do znajdującej się w swoim apogeum wiosny. Efekt działa w obydwie strony.

Wracając do białego domku, w którym kupuje się bilety i w którym znajduje się jeszcze małe muzeum tematyczne, można oczywiście przyjrzeć się eksponatom i wystawom o czasach Wikingów, próbie interpretacji ich sposobu ubierania się, czy dokonać dokładnych oględzin zrekonstruowanej łodzi w piwnicy. Jednak nic nie dorówna wrażeniu z głębi ziemi. Ostatecznej próbie zatrzymania władzy, godności i siły, która rozpadła się na tysiące cząstek pyłu, w który zamieni się każdy z nas.

BPE - 2016-05-15 14:23
niesamowite, nie wiedziałam o tym miejscu, zresztą byłam tam dwa razy, ale tylko przejazdem..........

marianka - 2016-05-15 18:38
Brzmi rewelacyjnie. Zwłaszcza jeśli, jak piszesz, nie ma turystów i naprawdę jest się sam na sam z tym miejscem. Muszę tam jechać.

mamaMa - 2016-05-15 20:12
marianko - bylo cudnie i naprawde niewiele turystow, nawet w Odense. Ciekawe jak jest latem, prawdopodobnie inaczej, wypada mi wiec na wycieczke polecic maj;-)

stock
stock - 2016-05-15 21:57
A byliście w muzeum wikingów w Jelling? To chyba najważniejsze takie centrum w Danii, choć my przyjechaliśmy tam zbyt wcześnie i nie mieliśmy czasu czekać do otwarcia.

mamaMa - 2016-05-15 23:12
Nie, Stock, to byla nasza pierwsza czterodniowa wizyta w Danii i tylko na Fionii. Planowalismy Jelling w drodze powrotnej, no ale trzeba bylo przed polnoca zjechac do Berlina:-)

danach - 2016-05-17 09:41
Nie wiedziałam o tym miejscu ale robi wrażenie, dzięki :)

pamar
pamar - 2016-05-17 10:08
wow... przerażające wrażenie!

zula - 2016-05-17 20:32
Nie ...nie weszłabym !
Choć pomysł dla niektórych może być ciekawy.

Eugene
Eugene - 2016-05-25 11:38
Niesamowity grobowiec. Wongowie nawet po śmierci nie rozstawali się z łodzią.