Geoblog.pl    mamaMa    Podróże    Jestem w podróży...choćby tylko w głowie 2017    Finn McCool i Benandonner
2017

Finn McCool i Benandonner

Wielka Brytania
Wielka Brytania, Giants Causeway

Sen irlandzki jest mocny i pełen zjaw. Wilgotny i zielony. Kaloryfery włączyły się nad ranem, a woda w sedesowej spłuczce nie zawsze się wylewa po mocnym pociągnięciu. Śliczny domek bieleje w porannym słońcu, a rosa jest pobudzająco chłodna – krew buzuje od stóp po ożywioną w jednej chwili głowę.

Jedziemy do Grobli Olbrzyma (Giant’s Causewey) – zadziwiającego miejsca, nadprzyrodzonego, zawsze podejrzewanego o ludzką bądź nawet kosmiczną działalność. Widoki po drodze są nieziemskie, szczególnie te nadmorskie, skalne, zielono-błękitne. Bazaltowe formacje są dopełnieniem pięknego pierwszego spotkania z tym krajem, nieoczekiwana zabawka, resztki mostu, bądź fizyczny proces twórczy naszej planety. Olbrzym Finn McCool bawił się tutaj kamieniami, bawił w złości i zacięciu, pysze i zadziorności, budując most do Szkocji, gdzie przebywał jego rywal Benandonner, który trochę stchórzył, a na pewno się spłoszył i zawrócił z mostu, który runął w morskie odmęty, a deptane przez setki nóg bloki to jego resztki, które odnajdziemy również po drugiej stronie, w Szkocji, na wyspie Staffa.
O lawie bazaltowej oblewającej wapienną powierzchnię i chłodzącej się, kurczącej i pękającej na sześciokąty (podobnie jak wyschnięte błoto) sprzed 60 milionów lat w obliczu olbrzymów nie warto wspominać…

Jest tłoczno, jednak to w irlandzkim pojęciu tego słowa. Do np. berlińskich tłumów nie można tego turystycznego świata tutaj porównywać, ta tłoczność ma w sobie wiele ciszy i równowagę spokoju. Krajobrazy że och i ach, kamienie przyjemnie ciepłe, a kwiaty barwne, brakuje tylko licznego ptactwa.

Wstęp do Grobli Olbrzyma jest bezpłatny, trzeba jednak Irlandczykom przyznać, że potrafią w tej kwestii zrobić doskonałe zupełnie inne wrażenie. Dojazd do niej zorganizowano na tyle sprytnie, że turysta myśli, że trzeba płacić, w dodatku całkiem spore pieniądze. £8.50 dorosły, £4.25 dziecko, £21.00 bilet rodzinny. Tak naprawdę to cena za parking i za wstęp do centrum informacyjnego. A zaparkować można trochę niżej przy stacji kolejki, którą miała tutaj przybyć królowa Wiktoria, albo przy poboczu i pomaszerować przez betonową bramę, bądź dać się podwieźć autobusem, za który oczywiście trzeba uiścić stosowną opłatę. Polecam spacer – ten kilometr do grobli przygotuje wiatrem i przestrzenią na zachwyt, oszołomienie i parę łez, których nie sposób w obliczu Matki Natury nie uronić.

BPE - 2017-12-20 07:55
ha,ha....no właśnie widziałam tych, którzy wędrowali z boku......my szliśmy przez centrum więc niestety zostawiliśmy troszkę pieniędzy ......ale to miejsce jest tak czy inaczej tego warte - jest obłedne według mnie

mamaMa - 2017-12-20 08:48
Jest fantatstyczne, zadna ludzka budowla nie pokona natury:-)
Wejscie bezplatne jest razem z centrum, polaczone, otwarte. Podobna sytuacja jest na Klifach Moheru, bezplatne, ale tak scisle otoczone parkingiem i centrum, ze turysci placa, bo mysla, ze musza;-)

Pamar
Pamar - 2017-12-20 11:22
Cenna wskazówka - dosłownie! :) miejsce bajkowe!

zula - 2017-12-20 20:47
Podana mi się opis pierwszych godzin w nowym domu !
Miejsce takie inne a jak bardzo fotogeniczne...pięknie i słonecznie na szczęście !
:-)

zula - 2017-12-20 21:41
Oczywiście miało być : Podoba mi się opis...!

BPE - 2017-12-22 19:02
to dziwne, bo nam sprawdzali bilety 2-krotnie .....na wejściu i wyjściu

mamaMa - 2017-12-30 22:35
Moj maz (ktory do tych porzadnych nalezy;-)) zapytal w kasie, a oni mu uczciwie wyjasnili, ze bez parkowania samochodu mamy mozliwosc zobaczenia centrum za oplata, a do Grobli wstep jest bezplatny. Tak czy siak - zobaczyc ten cud trzeba placac za to czy nie:-)

marianka - 2018-01-01 22:13
Dobra wskazówka! Marzę o zobaczeniu tego miejsca :)

danach - 2018-01-28 14:28
Ale kosmiczne miejsce , wpisuję na listę :)