Geoblog.pl    mamaMa    Podróże    Jestem w podróży...choćby tylko w głowie 2018    Wiara, Męstwo i Cywilizacja
2018

Wiara, Męstwo i Cywilizacja

Malta
Malta, Valetta

Do wyjazdu na Maltę zachęcała nas zula. Zachęcała, materiały przysłała, więc płyniemy promem niecałe dwie godziny do Valetty ciesząc się chwilą wytchnienia. Malta wita nas murami, statkami i słońcem. Ciemne drzewa i jasne miasto w tle – wizualne kontrasty, które często spotkamy na wyspie.

Malta jest poszarpana nie tylko swoim pięknym, ale i turystycznym tłumem oraz zabójstwem dziennikarki i blogerki Daphne Caruana Galizia. Docieramy do tej prawdy spotykając najpierw duży tłum wypływający z ogromnego pasażerskiego statku, na który czekają handlarze wycieczkami. Co ciekawe zadziwieni ceną zapytaliśmy o wolne miejsca i okazało się, że nabywcami mogą być wyłącznie pasażerowie Costy czy Aidy. Wcale nie rozczarowani pomaszerowaliśmy w górę, by spotkać gołębia na głowie Enrico Mizzi, maltańskiego polityka i prawnika, który zostając we wrześniu 1950 roku premierem tego małego kraju zmarł już trzy miesiące później z przyczyn do dziś nie znanych. Tego o Daphne Caruana Galizii nie można powiedzieć. Pożyczony Peugeot, którym wyjechała z domu 16 października 2017 roku, wybuchł z takim impetem, że został wyrzucony ponad murem na pobliskie pole. Przyczyny śmierci więc jak najbardziej znane, ale jej zleceniodawcy udają, że nie wiedzą o kogo chodzi. Galizia krytykowała maltański rząd i bezlitośnie obnażała skorumpowanych polityków. O swoich dochodzeniach pisała na blogu, który był najpoczytniejszym na Malcie. Zleceniodawców nie znaleziono do dziś, a politycy, którymi się „zajmowała” wciąż sprawują swoje urzędy. Daphne widzimy pod Pomnikiem Wielkiego Oblężenia, czyli w wytwornym towarzystwie Wiary, Męstwa i Cywilizacji. Zdaje się, że tylko Cywilizacja przegrała…

Valetta jest piękna. Europejska Stolica Kultury tego roku, białe wymowne rzeźby rozsypane po mieście, wiosenna pogoda i pomimo turystów spokój. Wąskie uliczki, cudowne balkony, balkoniki, ogromna ilość kościołów (podobno 365), masa kawiarenek i niezliczona ilość zabytków. To paleta zalet, którą stolica korzystnie dla siebie wykorzystuje.

Niedaleko fontanny Trytona spotykamy dużą grupę ludzi, którzy najwyraźniej pozują do dronowego zdjęcia. Na zawołanie się uśmiechają i na zawołanie krzyczą przyjazne pozdrowienie w niebo. Jakby reprezentowali całą maltańską przeszłość, która od początku aż do dziś naznaczona jest walką i o wyspę i o nad nią wszelką władzę. Zasiedlona w 5200 wieku p.n.e. przybyszami z Sycylii na przestrzeni wieków gościła i znosiła Fenicjan, Kartagińczyków, Rzymian, Wandali, Arabów, Normanów, Aragończyków, Hiszpanów, Francuzów i Anglików. Dzisiaj walczy z samą sobą patrząc na skandaliczną śmierć dziennikarki Galizii. A my, podobnie jak ta kolorowa i roześmiana grupa, zachwycamy się tym ułudnym momentem szczęścia. Błogosławiony i przeklęty los turysty.