Geoblog.pl    mamaMa    Podróże    Jestem w podróży...choćby tylko w głowie 2018    Sanatorium i bonsai
2018

Sanatorium i bonsai

Niemcy, Ferch

Pamiętacie sanatorium w Beelitz?
Blanka dostała dreszczy, BoRa z marianką się wzdrygały, zula poskarżyła na depresyjny nastrój, danach i zuzkakom wyraziły chęć odwiedzenia tego miejsca, a vlak już w kwietniu tego samego roku tam pojechał.

Już go takiego nie ma...

Nie ma czaru i grozy opuszczenia, nie ma atmosfery wyjątkowej i wszelkie duchy na pewno opuściły to miejsce...

Dwa miesiące po naszej wizycie postawiono szczelny płot w części żeńskiej i rozpoczęto prace...Dla turysty i jego masowych potrzeb otwarto most ponad koronami drzew, który wrzyna się w klimatyczne ruiny. Przed kasą można nabyć nieprzyzwoicie drogie mrożonki sprzedawane jako przekąski, potem nabyć bilet i wyjść, bądź wyjechać windą na górę, by przyjrzeć się tego miejsca profanacji. Widok wprawdzie na okolicę zachwycający, ale klimat już nie. Mam wrażenie, że wielu się tutaj znajdujących nidgy by się na wizytę w takim miejscu nie zdecydowało, gdyby nie te kasy i ta gastronomia.

Parking wcina się pod same progi opuszczonych i zdewastowanych sanatoryjnych budynków. Płatny i gorąco pożądany...

Pocieszamy się w Ferch w ogrodzie bonasai. Niezwykłym. I choć też chętnie oraz licznie odwiedzanym (zaliczane do jednego z 15 najpiękniejszych miejsc, które warto zobaczyć w Brandenburgii) to jednak mającym w sobie to coś, co nie daje się zniszczyć turystyką.

Tilo Gragert pojechał w 1994 roku do mistrzów bosnai do Japonii, po tym, jak w 1979 roku dostał od mamy jedno małe drzewko. Odjęło mu mowę, zafascynowało i nie puściło do dziś. W 1996 roku rozpoczął tworzenie tego ogrodu i zapewniam wszystkich – warto! Jest cudownie melancholijnie, orzeźwiająco świeżo i naturalnie. I jest mała kawiarenka z ogrodem zen, w której można napić się doskonałej herbaty i spróbować japońskich łakoci.

danach - 2018-05-25 23:00
To ja teraz chcę do ogrodu bonsai, ale tam klimatycznie i jest Macha oraz ciasteczka z machą super !!!!, dzięki za ten klimat japoński :)

mamaMa - 2018-05-25 23:13
Zapraszam serdecznie!

zula - 2018-05-26 07:16
Nie trzeba jechać do Japonii aby poczuć smak...podoba mi się!

stock
stock - 2018-05-31 21:23
Ogród piękny, a pomysł ścieżki nad ruinami też mi się podoba. Ciekawe, jak to wszystko będzie wyglądać po zakończeniu prac.

mirka66 - 2018-05-31 23:14
Ale pieknie. :)

mamaMa - 2018-06-01 08:42
stock, prace już zakończono, ścieżkę postawiono, ludzi tłum, od czasu do czasu odbywają się imprezy tematyczne, np, późnym wieczorem instalacje świetlne, jak będziesz w Berlinie to zajrzyj:-)

stock
stock - 2018-06-01 09:03
A to nie zrozumiałem, myślałem, że ścieżka to tylko wstęp do totalnej renowacji obiektu.

Bardzo lubię Berlin, ale celowo nie chcę tam jechać tylko turystycznie. Wiem, że kiedyś będzie trzeba załatwić w Berlinie jakąś wizę i wtedy będzie pojawi się okazja połączenia przyjemnego z pożytecznym :)

BPE - 2018-06-04 07:55
to faktycznie - wielka odmiana - z drugiej strony jestem za takimi inwestycjami - wychodzi na to, że ze wszystkiego można zrobić atrakcje

danach - 2018-06-19 21:41
mamaMa dzięki za zaproszenie, jadę i jadę do Berlina i jakoś nie mogę dojechać :)

Zasoby: 1403 wpisy1403 5501 komentarzy5501 22018 zdjęć22018 1 plik multimedialny1